اجرای ایزی وال در محل درب و پنجره
اکتبر 4, 2017
انواع نازک کاری
اکتبر 24, 2017

اجرای تاسیسات مکانیکی بر روی ایزی وال

اجرای تأسیسات مکانیکی:

الف- لوله های آب رسانی

- لوله های آب رسانی نیز همانند تأسیسات برقی می توانند در دو حالت توکار و روکار، و به صورت عبور عرضی و قائم اجرا گردند. در ذیل به نحوه ی اجرای آن ها در دیوار ساخته شده از پانل های ایــزی وال می پردازیم:
لوله های آب رسانی توکار – عبور لوله به صورت قائم: در این حالت نیز همانند لوله های برق با توجه به انعطاف لوله های مصرفی، محل مورد نظر را شیار می زنیم تا با ایجاد شکاف مورد نیاز لوله ها داخل دیوار عبور پیدا کنند.
- لوله های آب رسانی توکار - عبور لوله به صورت عرضی: در این حالت برای عبور لوله ها فضای مورد نظر را با توجه به اندازه قطر لوله با شیارزن های دوبل شیار داده و لوله را در محل مورد نظر قرار می دهیم، سپس با توجه به نازک کاری مورد نظر در فضای به کار رفته روی آن را می پوشانیم.
- لوله های آب رسانی روکار - عبور لوله به صورت قائم یا عرضی: معمولاً برای فضاهایی که کاشی یا سرامیک کاری با دوغاب انجام می شود، لوله های آب رسانی از روی دیوار عبور داده می شوند. برای این کار لوله ها را با بست های رودیواری یا سیم، به طور موقت بر روی دیوار ثابت می کنیم تا در نهایت لوله ها توسط دوغاب پشت سرامیک یا کاشی ثابت شوند.

ب- باکس آتش نشانی

برای نصب باکس آتش نشانی یا هر جعبه بزرگ دیگری داخل دیوار، فضای مورد نیاز را توسط مینی فرز یا ارّه عمودبُر ایجاد نموده و جعبه را با گچ فیکس می نماییم.

ج- فیکس کردن لوله ها و زانویی در دیوار

لوله ها باید در قسمت زانویی در دیوار ثابت بمانند تا بعداً بتوان روی آنها شیرآلات و اتصالات مورد نیاز را نصب نمود.
برای این موضوع دو روش وجود دارد:
- استفاده از اسپری فوم پلی اورتان:در این روش محل زانویی را با گِردبُر (هم اندازه با قطر زانویی) سوراخ نموده و پس از مرطوب نمودن زانویی و قسمت داخلی دیوار، اسپری فوم را تزریق می نماییم. بعد از گذشت چند ساعت انبساط و گیرش نهایی اسپری فوم صورت می پذیرد و لوله در جای خود ثابت می ماند.
استفاده از ملات گچ: در این حالت جداره¬ی پانل را از سمتی که زانویی از آن بیرون نمی آید، با گِردبُر سوراخ می نماییم و پس از عبور لوله، دیوار را از قسمت پشت زانویی با گِردبُر سوراخ نموده، سپس با ملات گچ لوله را در محل زانویی ثابت می نماییم.

د- لوله های فاضلاب و دودکش:

برای عبور لوله های فاضلاب و دودکش ها بهتر است که ابتدا آن ها را از داکت ها عبور داده، سپس اقدام به چیدن پانل ها نماییم که در این صورت لوله ها در فضای مابین دو پانل قرار می گیرند و نیاز به شیار زدن پانل ها نداریم. در غیر این صورت محل مورد نظر را شیار داده و لوله یا دودکش را در آن قرار می دهیم. البته پُرواضح است که با توجه به مقطع پانل ها دودکش ها باید از نوع مستطیل باشند.

و‌- آماده کردن فضای مورد نیاز برای عبور کانال کولر:

محل عبور کانل کولر را با توجه به نقشه های تاسیساتی و ارتفاع آن مشخص نموده، سپس پانل ها را تا ارتفاع مورد نظر اجرا کرده و برای یک پارچه ساختن آن با سایر پانل ها که به-طور کامل اجرا می گردند، فضای اطراف آن را با نبشی دوبل پرسی متصل می نماییم.

ي‌- عایق کاری سرد و گرم:

با توجه به سطح صاف و غیر خاکی دیوار ایــزی وال، به هر دو روش سرد و گرم می توان آن را عایق کاری نمود که در ذیل به توضیح آن پرداخته شده است:
-عایق های سرد: با توجه به ویژگی ساختاری، این نوع عایق ها باید در سطوح صاف به کار روند. زیرا این قبیل محصولات آب پایه بوده و نمی توان آن ها را با ضخامت زیاد به کار برد. بنابراین باید در سطوح صاف و ترجیحاً صیقلی باشند.
پانل های ایــزی وال، با توجه به سطح نهایی صافشان می تواند بدون زیرسازی اولیه جهت ایجاد سطح مورد نیاز به عایق کاری مورد استفاده قرار گیرند.
-عایق های گرم: ایزوگام و قیر گونی بر روی پانل ایــزی وال بدون نیاز به زیرسازی، به راحتی و به دور از برآمدن لایه عایق به دلیل سطح غیر خاکی آن قابل اجرا می باشد.

دیدگاه ها بسته شده است